Koelvloeistof controleren

Koelvloeistof checken doe je zo!

Hoe werkt koelvloeistof?

Koelvloeistof circuleert rond in een verbrandingsmotor en voert de overtollige warmte die ontstaat tijdens de brandstofverbranding af. En voorkomt hiermee oververhitting van de motor. Via de radiateur koelt de koelvloeistof vervolgens weer af om daarna weer terug in de motor gepompt te worden. Tijdens de wintermaanden beschermt het anti-vries-additief in de koelvloeistof tegen bevriezing.

Wat is het verschil tussen koelvloeistof en anti-vries?

Koelvloeistof is een vloeistof gebaseerd op 50% gedemineraliseerd water. Aan deze vloeistof zijn enkele additieven toegevoegd, zoals smeermiddel, anti-corrosiemiddel en antivries tegen bevriezing. In oudere auto’s wordt vaak antivries in plaats van koelvloeistof gebruikt. Tegenwoordige auto’s zijn vaak voorzien van G12 of G12+ koelvloeistoffen. Deze long-life koelvloeistoffen hoeven in principe niet vervangen te worden, mits er geen sprake is van defecten of lekkage.

Koelvloeistof is bij aanschaf in principe klaar voor gebruik. Losse antivries dient meestal eerst verdund te worden.

Hoe vaak moet ik koelvloeistof controleren?

Controleer iedere maand de hoeveelheid koelvloeistof, bijvoorbeeld op hetzelfde moment dat u olie peilt.
Welke (kleur) koelvloeistof moet ik gebruiken?
Koelvloeistof is verkrijgbaar in meerdere kleuren. Vooral rode, groene en blauwe koelvloeistof, maar ook transparante koelvloeistof kun je tegenkomen. De kleur dient ter herkenning en zegt niets over de kwaliteit. Basisregel is om altijd de koelvloeistof te gebruiken zoals deze wordt aangeraden door de fabrikant van uw auto. Deze informatie vind je terug in het instructieboekje of is op te vragen op basis van kenteken. Het mengen van verschillende kleuren koelvloeistoffen wordt afgeraden, aangezien dit op termijn problemen kan veroorzaken zoals verstopping, lekkage en aangetast rubber.

Blauwe (groene) koelvloeistof
Tot ca. 1995 werd vooral koelvloeistof op basis van ethyleen glycol gebruikt (vooral voor personenwagens). Van deze vaak blauwkleurige koelvloeistof bestaan nog altijd vele varianten en kwaliteiten.

Rode (roze) koelvloeistof
Vanaf ca. 1996 introduceerden fabrikanten hun eigen, roodkleurige koelvloeistof (G12, G12+). Ook op basis van ethyleen glycol, maar van een hogere kwaliteit en volledig silicaat-vrij.

Overige kleuren koelvloeistof
Voor nieuwe auto’s van bepaalde fabrikanten bestaan specifieke long-life koelvloeistoffen die zich door kleur (van fluorescerend oranje tot lila) onderscheiden.

Waar vind ik het koelstofreservoir?

De meeste auto’s hebben een apart reservoir voor de koelvloeistof, onder de motorkap. Op de dop van dit reservoir staat vaak een waarschuwingsteken, op de zijkant staat de minimale (min) en maximale (max) hoeveelheid aangegeven. Als het niveau koelvloeistof hier bij een koude motor tussenin zit, dan is bijvullen niet nodig.